Zakkaartjes App

Omschrijving

De Zakkaartjes App is dé handigste manier om medewerkers te voorzien van alle procedures in één handige app.

Doel

In een gemiddeld ziekenhuis lopen 2.500 tot 3.500 medewerkers rond. In de grotere centra kan dit oplopen tot meer dan 10.000 medewerkers. Voor een gemiddeld ziekenhuis geldt ook dat er duizenden procedures zijn. Deze procedures zijn beschikbaar op ... het intranet ... die oude, suffe Sharepoint omgeving, die nooit in de buurt is tijdens je werk, waar de zoekfunctie amper van werkt en waar bovenal veel te veel informatie in staat.

Het resultaat: papieren zakkaartjes. De witte jassen van dokters en verpleegkundige puilen er vaak mee uit. Hoe om te gaan met patiënten in een noodgeval, wat wel en niet te registreren in het centrale systeem, hoe om te gaan met bloedverdunners, hoe markeer je de te opereren plek? De vraag blijft: wie heeft welke kaartjes op zak én welke versie van de kaartjes gebruiken ze eigenlijk?

In 2016 besloot het Albert Schweitzer Ziekenhuis dat het anders moest: een app die deze protocollen bij iedereen aanbiedt: altijd bij de hand, altijd up-to-date.

Resultaat

Het resultaat was de Zakkaartjes App welke alle medewerkers voorziet van de protocollen. Er zijn verschillende typen kaartjes. Er zijn standaard tekstkaarten met video en/of afbeeldingen. Er is een blokkenkaart waarin de content nog verder opgesplitst kan worden in blokken tekst met afbeeldingen. Ook is er een stappenplan-kaart en als laatste scorekaarten waarin vragen en resultaten berekend kunnen worden.

De app heeft een handige zoekfunctie, medewerkers kunnen in de titel en inhoud van elk kaartje zoeken. Daarnaast kan men elk kaartje als favoriet markeren als zij deze vaak gebruiken.

Bij belangrijke wijzigingen wordt er een push notificatie verzonden naar doelgroep die de beheerder zelf kiest. Dit kunnen verschillende functies zijn, of alle medewerkers. Zo is iedereen op de hoogte van veranderingen in protocollen.

De toegang tot de app kan op drie manieren worden verkregen: door middel van geen code, door middel van een algemene organisatie code en door middel van een persoonlijke code per gebruiker.

De app wordt altijd ingericht met het logo en de kleuren van de zorg-instelling. De app werkt op zowel Android als iOS.

Door grote belangstelling voor de Zakkaartjes App is in overeenstemming met het Albert Schweitzer Ziekenhuis de app als Software as a Service her-ontwikkeld. Inmiddels staan er van verschillende zorginstellingen als honderden kaartjes in de app, zijn er wekelijks duizenden views en komen medewerkers voortaan actief naar de beheerders van de app om meer protocollen om te zetten naar de app.

Overige informatie

https://www.asz.nl/nieuws/nieuwsberichten/2016/3/20577/
Artikel vanuit het Albert Schweitzer over de Zakkaartjes App.

Interactive Studios

Rosmalen
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe