Zappmissie Live VR-Gaming

Omschrijving

Zappmissie Live VR-game is een wekelijks event waarin Zapp-presentatoren uit een VR-game moeten zien te ontsnappen. Kinderen kunnen via speciale minigames de VR-game beïnvloeden en hiermee de bn-er helpen! Als beloning krijgen zij ’10-seconds-of -fame’ via Youtube en op TV.
Het resultaat is een interactieve en dynamische live show!

Doel

In de wetenschap dat het steeds lastiger is om kinderen te interesseren voor lineaire televisie, werd via dit project gezocht naar een manier om het uitzendmoment op TV weer relevanter te maken en de betrokkenheid van gebruikers bij het programma te vergroten.
Om dit te bereiken is er voor gekozen om in te zetten op aansluiting op het mediagebruik onder de doelgroep en om in te spelen op hun interesse in games (spelen én kijken).
Door kinderen direct te laten samenwerken met verschillende bn-ers, moest de betrokkenheid van de kinderen met hun favoriete bn-ers worden vergroot en daarmee hun betrokkenheid bij het programma. Hierbij was het belangrijk dat de acties van de kinderen thuis ook daadwerkelijk van invloed waren op wat er in de VR-game gebeurde en moest de bijdrage die de kinderen leverden direct zichtbaar zijn en beloond worden.

Resultaat

Gemiddeld waren er op zaterdagochtend 3.500 gamers op de website die meespeelden met de game. Daarmee werd er een conversie van tv naar online van gemiddeld 5% bereikt. De VR-game kon rekenen op een steady fanbase met een wekelijks terugkerend bezoek van 53%. Na de live uitzendingen werden de opnames op Youtube geplaatst. Dit heeft via Zapp en Enzo Knol meer dan 650.000 views opgeleverd.

Uit feedback van gebruikers (kwalitatief onderzoek) werd de mate van invloed die gebruikers hadden en de credits die zij daarvoor kregen hoog gewaardeerd. De persoonlijke highscores zijn voor hen belangrijk om het competitieve element te versterken.

De opdrachtgever omschrijft het project als succes: “Het live invloed uitoefenen op een VR game is voor ons een succesvol experiment gebleken, dat we in de nabije toekomst graag breder uitrollen."

Het project is zowel technisch als visueel zeer complex: beelden uit de VR-game moesten gecombineerd worden met gefilmde beelden uit de greenroom. De VR-game moest gekoppeld worden aan de minigames die door de kinderen werden gespeeld, zodat hun prestaties de game konden beïnvloeden en hun namen voor de credits konden worden doorgegeven. Kinderen moesten zowel de live-stream als de minigame binnen dezelfde webapplicatie kunnen gebruiken. Het feit dat dit alles live gesynchroniseerd moest worden, zorgde voor een verhoogde complexiteit.

Het project heeft een mooi product opgeleverd op het gebied van visuals, audio, gameplay en achterliggende techniek. Iets waar we zeker gezien de doorlooptijd van drie maanden erg trots op zijn.

GAMEDIA

Alkmaar
GAMEDIA
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe