ZelfScan Toegankelijkheid

Omschrijving

Thuiswinkel.org, VNO-NCW en de Stichting Accessibility leidden in 2018-2019 samen de expertgroep Opportunities of e-accessibility van ShoppingTomorrow.nl. In opdracht van deze expertgroep ontwikkelden we een tool waarmee de toegankelijkheid van webshops getest kan worden. Bovendien vinden gebruikers naast de testresultaten ook praktische tips en handvatten.

Doel

De expertgroep wilde online retailers laten zien dat het toegankelijk maken van een website een winstgevende investering kan zijn. Ze formuleerden daarom de volgende onderzoeksvraag:
“Hoe zorg ik voor extra conversie door het toegankelijk maken van mijn website of app?”

Naast een onderzoeksrapport wilden de leden ook praktische handvatten bieden. Zo ontstond het idee voor een online tool die kon laten zien hoe het met de webtoegankelijkheid van een webshop gesteld is. In de onderzoeksfase had de expertgroep onder meer Privacy Insights bekeken. Deze tool, die wij ook ontwikkeld hebben, helpt bij de bewustwording en biedt praktische tips rondom privacy. Dat bracht de expertgroep op het idee voor een vergelijkbare tool, maar dan specifiek gericht op webtoegankelijkheid. En zo kwamen ze bij ons terecht om de mogelijkheden te bespreken.

De expertgroep had de volgende doelen voor de zelfscan tool geformuleerd:
-De zelfscan tool moet snel en begrijpelijk laten zien hoe toegankelijk een webshop is.
-De tool moet makkelijk te gebruiken zijn.
-De resultaten van de scan, en de informatie die verder wordt verstrekt moeten voor professionals in zoveel mogelijk rollen binnen een organisatie begrijpelijk, leerzaam en stimulerend zijn.

Resultaat

Tijdens de WebWinkelVakdagen in 2019 werd de tool voor het eerst aan het publiek gepresenteerd.

De Zelfscan Toegankelijkheid checkt onder meer de kwaliteit van de code, de structuur en de leesbaarheid van de content en het kleurcontrast. Ondernemers krijgen zo een indruk van hoe toegankelijk hun site voor mensen met een beperking is. En ze kunnen zien hoeveel omzet ze potentieel mislopen.

Omdat het technisch (nog) niet mogelijk is om automatisch te testen of je alleen met een toetsenbord een bepaalde conversie op een website kunt bereiken, hebben we in overleg besloten om een zogeheten challenge toe te voegen. Gebruikers kiezen zelf welke conversie ze willen testen en geven aan of ze die binnen een redelijke tijd hebben kunnen bereiken.

Om te zorgen dat de Zelfscan ook soepel blijft werken als er honderden sites tegelijk gescand worden, hebben we gekozen voor een opstelling met twee servers. De WordPress website waarin de tool is opgebouwd, bevindt zich op de eerste server. Hier worden aanvragen geregistreerd en verstuurd en hier krijg je de resultaten en tips te zien. De tweede server is gespecialiseerd in het uitvoeren van de verschillende analyses en het genereren van de resultaten.

In de eerste week scanden al ruim 500 gebruikers hun website.

Overige informatie

“Ik kijk met plezier terug op deze samenwerking. We hadden een strakke planning en een harde deadline. De communicatie verliep van het begin tot het eind soepel. We waren voortdurend in contact en de lijntjes waren kort. Dat is prettig werken.”
~Elaine Olthof, Beleidsmedewerker Thuiswinkel.org

Level Level

Rotterdam
Level Level
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe